Opnieuw Nieuwe Veolia treinen in Limburg


Again New Veolia trains in Limburg


Op 9 juli 2008 was Veolia in Venlo bezig met testen of instructies van de 501. De 501 is Veolia's eerste electrische GTW treinstel. Gekoppeld met diesel-zusje 204 werd heen en weer gereden over een spoor op het emplacement van Venlo. De trein draagt het nummer 94 84 4 20 7501-6.
Electrische GTW 501 en diesel GTW 204 in Venlo op 9 juli 2008
Op het oog is er niet heel veel anders maar de beugel op het dak en het nummer 501 verraden dat het echt om een electrische GTW gaat.

Nieuwe Veolia treinen in Limburg


New Veolia trains in Limburg


Acht december 2007 heeft Veolia Transport Limburg met trots zijn nieuwe treinen aan het publiek getoond. De publieks presentatie was in Venlo en voor het feest waren diverse soorten diesel materieel opgesteld. Veolia heeft toen zijn vorig jaar de maaslijn overnamen veel kritiek gekregen vanwege het gebruik van de oude wadlopers. NS had destijds gekozen de buffels die NSR wel op dit traject mocht hebben, niet voor 1 jaar aan Veolia te verhuren. Aangezien Veolia hogere ambitie had dan 10 jaar met de buffels te rijden hebben ze de wadloper constructie geaccepteerd maar wel veel reclame gemaakt dat het toch echt beter zou worden. Nu is het zover.
In Blerick is voor de Veolia GTW's een onderhoudsbedrijf gebouwd (Voith) waar de GTW's onderhouden worden. Zo heeft Veolia in ieder geval zichzelf als doel gesteld om snel de kinderziektes van de nieuwe treinen af te bouwen. De treinstellen zijn de bekende Stadler treinstellen. Vanwege de capaciteit van Stadler zijn de stellen afgemonteerd bij de Rhatische Bahn in Landquart. Zo kon de RhB een mooi centje bij verdienen en kon er een kortere doorlooptijd worden gerealiseerd.
Op de foto een Veolia GTW naast een Veolia wadloper (DH2)

De eerste klas.

De tweede klas.
Er is veel commotie geweest over de indeling van de GTW. In de tweede klas zijn rijen van 5 gemaakt. Zo heeft het treinstel meer zit capaciteit dan de meeste treinstellen. Tevens is een ruime invalide afdeling aanwezig voorzien van rolstoel toilet.
De treinen dragen namen van bekende limburgers en nijmegennaren.

(C) Lourens Rijniers 2007 -